Najnowsze wpisy

XVIII Forum Rynku Zdrowia

Lekarz przyszłości – sesja podczas Forum Rynku Zdrowia

24 października 2022 miałem przyjemność uczestniczyć w panelu dyskusyjnym podczas XVIII Forum Rynku Zdrowia. Debatowaliśmy o lekarzach w przyszłości. I o przyszłości lekarzy.

W czasie ponad godzinnej sesji udało nam się wspólnie z pozostałymi panelistami (a grono było znamienite) przejść przez cały niemal system opieki zdrowotnej, zarówno z punktu widzenia samego lekarza, jak i jego kształcenia, wchodzących na rynek nowych pokoleń, oczekiwać co do pracy.

Pani doktor Małgorzata Gałązka-Sobotka, Dziekan Centrum Kształcenia Podyplomowego oraz Dyrektor Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego, przedstawiła wyniki badania przeprowadzonego przez Uczelnię, a dotyczącego sytuacji aktualnej i perspektyw w pracy zawodowej lekarza. Bardzo zwróciła moją uwagę artykułowana głośno potrzeba budowania relacji z pacjentami, znajdowania dla nich czasu i jednocześnie – czerpania satysfakcji z tej relacji.

Dyskutowaliśmy, czy nowe technologie mogą nam w tym pomóc. Zaledwie 27% czasu swojej pracy lekarz poświęca na interakcję z pacjentami, aż 49% na tworzenie dokumentacji medycznej. Wchodzące na rynek opieki zdrowotnej pokolenie Y i Z lekarzy wymusza jednak zmiany i chce innej jakości: relacji z pacjentami. Czasu na budowanie tych relacji.

Wygląda więc na to, że nie ma wyjścia. Musimy myśleć o medycynie relacyjnej.

Z drugiej strony są dane

Jednocześnie mamy relacje lekarza z rozwiązaniami IT, zbiorami danych (o pacjencie, ale i o terapiach), nowoczesne rozwiązania w zakresie sprzętu medycznego. Przekładanie języka tych danych i zastosowania nowych urządzeń na język zrozumiały dla pacjentów stanie się nowym obowiązkiem skutecznego lekarza.

Dla ułatwienia implementacji nowych rozwiązań, zwłaszcza gdy wprowadzają je lekarze, powstała inicjatywa Naczelnej Izby Lekarskiej: projekt NIL IN. To sieć lekarek i lekarzy innowatorów. Nowy projekt Naczelnej Izby Lekarskiej, tworzony w ramach Centralnego Ośrodka Badań, Innowacji i Kształcenia ma łączyć i wspierać lekarzy, którzy tworzą przyszłość opieki medycznej.

Mam przyjemność być
jednym z pierwszych członków
inicjatywy NIL IN.

Dołączcie na stronie NIL!

Więcej o projekcie NIL IN oraz możliwość dołączenia tutaj.

Edukacja (ustawiczna)

Lekarz przyszłości to lekarz stale się uczący. Nie ma w tym nic dla medycyny odkrywczego, jednak ta nauka powinna obejmować nowe obszary. Z jednej strony technologie. Już dziś uważa się, że w czasie studiów medycznych przyszły lekarz obcuje ze zbyt „starymi” technologiami. W chwili podjęcia przez niego/ją aktywnej pracy zawodowej te technologie już są przestarzałe.

Z drugiej strony – jak budować relacje z pacjentami. A więc psychologia, umiejętności „miękki”. Bardziej nabywanie kompetencji, niż zaliczanie kolejnych kolokwiów.

Elementem łączącym jest dla mnie aspekty stałego uczenia się, także jako dorosły. Uczenie dorosłych, zwłaszcza lekarzy, to niezwykłe zadanie. Trudne, wymagające merytorycznie i metodologicznie, ale niezwykle satysfakcjonujące, gdy robić je dobrze.

Podziękowania

Serdecznie dziękuję za zaproszenie do udziału w panelu i dziękuję za dyskusję wszystkim uczestnikom. Wymieniam w kolejności alfabetycznej:

  • Jakub Chwiećko (Innovation Lead, EIT Health InnoStars),
  • Artur Drobniak (Naczelna Rada Lekarska, Centralny Ośrodek Badań, Innowacji i Kształcenia COBIK NIL),
  • Małgorzata Gałązka-Sobotka (Centrum Kształcenia Podyplomowego, Instytut Zarządzania w Ochronie Zdrowia, Uczelnia Łazarskiego oraz NFZ),
  • Patrycja Wizińska-Socha (Departament Innowacji, Ministerstwo Zdrowia).

Za moderację i niełatwe pytania podziękowania dla Tomasza Rudolfa.

Retransmisję dyskusji można znaleść tutaj:

Artykuł podsumowujący dyskusję:

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *